onsdag 17 oktober 2012

Ninni recenserar

Tänkte att jag ska börja recensera böcker jag läser här. Så att ni vet vad ni ska köpa för böcker att läsa i höstrusket. Först upp: The Raven Boys, av Maggie Stiefvater.

Jag köpte boken på Heathrow för att jag skulle ha något att läsa på planet, men det blev inget med det. Istället har jag suttit och läst på bussen till och från praon, och nästan glömt gå av flera gånger.
Jag tänker inte berätta precis vad boken handlar om, för det är roligare att upptäcka sånt själv. Men jag can berätta att det är mycket magi och synskhet, och LAGOM mycket kärlek. Ganska lite kärlek egentligen.
Jag blev fast från sida ett, eftersom språket som Stiefvater använder får mig att vilja veta vad som händer sen. Historien är oförutsägbar, opålitlig och slår knutar på sig själv. Författaren väver ihop karaktärernas liv långt bakåt, och besvarar en fråga samtidigt som hon ställer många fler. Boken är definitivt läsvärd, och både språket och grunden liknar ingen ungdomsbok jag läst innan.
The Raven Boys får nog 5 stjärnor av 5 faktiskt. Den är verkligen så bra.

Nästa gång blir det antagligen The Body Finder, en bok jag började läsa idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar